مشاوره حقوقی

مشاور حقوقی

شاید شما هم شنیده باشید که در دادگاه از برخی از متهمان خواسته میشود که کفیل معرفی کنند تا هر زمان که دادگاه کفیل را به دادگاه احضار کند،وی در محضر دادگاه حضور پیدا کند. کفیل و کفالت

 

جز مفاهیم پرکاربرد در دادگاهها و محاکم قضایی محسوب می شود.

 

در چنین مواقعی که دادگاه برای محاکمه و تحقیقات کافی به چنین افرادی نیاز پیدا می کند اهمیت مفهوم کفیل و کفالت دو چندان میشود.

 

به طور کلی می توان گفت که مبحث کفیل وکفالت جزان دسته از عقودی در علم حقوق محسوب میشود که  میان افراد برقرار می شود با رعایت شرایط خاصی که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم دارای ارزش و اعتبار قانونی می گردد.

 

یکی دیگر از بهترین راههایی که میتوان ازطریق آن با جزئیات مبحث کفیل و کفالت بیشتر آشنا شد در مورد آن اطلاعات زیادی بدست آورد،استفاده از مشاوره حقوقی میباشد.

 

تعریف کفیل و کفالت 

 

کفیل و کفالت جز مسائلی می باشد که از لحاظ حقوقی تعریف ساده ای دارند اما بسیار با اهمیت میباشند وتعاریفی که از دو موضوع ارائه می شود علاوه بر آن که دارای کاربرد بسیار زیادی می باشند،هنگامی که قرارداد کفالت بسته می شود در واقع یک شخص این تعهد را برعهده میگیرد که شخص مدیون را در صورت لزوم ویا در زمانی مقرر در زمان معین طبق قانون تحویل قانون دهد.

 

یکی از مهمترین مصادیق موضوع کفیل و کفالت هنگامی است که محاکم قضایی از فرد متهم می خواهند تا کفیلی را به محضر قانون معرفی کند تا هر زمان که نیاز باشد،با هدف تکمیل روند دادرسی و تکمیل اطلاعات پرونده مربوطه متهم را به در محضر دادگاه حاضر کند.

 

در بررسی موضوع کفیل و کفالت شاید اکنون این سوال برای شما پیش آید که اگر کفیل نتواند فرد متهم را به حضور دادگاه تحویل دهد چه اتفاقی می افتد؟

 

برای پاسخ   به این سوال در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که پذیرفتن کفالت نیز مانند بسیاری دیگر از مسئولیت های قانونی جز موضوعات حقوقی محسوب میشود که دارای ضمانت اجرایی می باشد،به عبارت دیگر قبل از آنکه به موضوع کفیل و کفالت رسیدگی کند و دستور حضور و معرفی فرد را بر عهده ی متهم بگذارد،در ابتدا مبلغی را به عنوان وجه الکفاله در نظر میگیرد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند،در این صورت در هر زمانی که کفیل نتواند متهم را به دادگاه معرفی کند و یا انکه در اجرای محکومیت او خللی ایجاد کند،باید مبلغ وجه الکفاله را به صورت کامل پرداخت کند.

 

 

 

آشنایی با مفهوم کفیل و کفالت

 

 

 

معیارها و ویژگی های مورد نیاز برای پذیرش کفیل و کفالت:

 

حتما به این نکته توجه داشته باشید که کفالت هر کسی نزد دادگاه ها و مراجع قضایی قابل قبول نیست حتما در مبحث کفیل و کفالت باید ویژگی های خاصی وجود داشته باشد تا بتوان چنین افرادی را از لحاظ قانونی در این مقام پذیرفت.

 

1.در اولین مرحله برای پذیرش افراد به عنوان کفیل در حضور دادگاه باید مقام قضایی صادر کننده مربوطه اعتبار داشتن شخص را پس از بررسی شرایط مادی و معنوی فرد،تایید کند.

 

برای مثال ممکن است مقام قضایی مربوطه از شخص مورد نظر فیش حقوقی او را تقاضا کند تا مطمئن شود آیا این فرد به عنوان کفیل می تواند در صورت حاضر نشدن متهم مبلغ  وجه الکفاله را بپردازد یا خیر.

 

2.قاضی یا دادرس مربوط به پرونده این اختیار را دارد تا از طریق اطلاعاتی که پاسگاه ها و نیروی انتظامی در اختیارش می گذارند،آگاهی لازم را در جهت سوابق فرد مورد نظرو میزان اعتبار او بدست آورد.

 

3.کسانی که با موضوع کفیل و کفالت در روند پرونده شان برخورد میکنند حتما باید از این نکته آگاهی داشته باشند که ممکن است طبق قانون،مدارک زیر به عنوان معیار برای اعتبار سنجی کفیل از طرف دادگاه تقاضا شود:

 

*کارت شناسایی مانند کارت ملی یا شناسنامه افراد

 

* فیش حقوقی اشخاصی که کارمند یا مستخدم اداره‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی محسوب میشوند.

 

*پروانه کسب افرادی که در مشاغل آزاد مشغول به کار میباشند.

 

*سند مالکیت اتومبیل یا خانه

 

 

 

تعریف کفیل و کفالت

 

 

 

تعیین مبلغ کفالت

 

هنگامی که صحبت از کفیل و کفالت میشود مهمترین چالش ذهنی بیشتر افراد آن است که بدانند مبلغ تعیین شده برای فرد کفیل به عنوان وجه الکفاله چقدر خواهد بود؟

 

اولین و مهم ترین چیزی که برای حل این چالش ذهنی باید در نظر گرفت آن است که مبلغ وجه الکفاله با توجه به شرایط متفاوت پرونده ها معین می شود،بنابراین نباید انتظار داشت که مسئولیت و پیامد کفیل و کفالت در انواع پرونده ها یکسان باشد.

 

برای مثال در پرونده هایی که موضوع آنان به آسیب های بدنی غیرعمد مربوط است،قاضی با توجه به موارد زیر مبلغ وجه الکفاله را معین میکند:

 

*سلامت روانی متهم

 

*نوع شخصیت متهم

 

*میزان آسیب وارد شده به شاکی

 

*شرایط روحی که متهم در آن قرار داشته است.

 

*میزان دخالت عوامل بیرونی در شکل گرفتن این جرم

 

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد وجه الکفاله در موضوعات مختلف و جرایم مربوطه پیدا کنید،بهترین راه آن است که از مشاوره حقوقی استفاده کنید.

 

 

 

معیارها و ویژگی های مورد نیاز برای پذیرش کفیل و کفالت

 

 

 

تکالیف مطروحه برای افراد در مبحث کفیل و کفالت

 

اگرتصمیم دارید تا برای پذیرفتن کفالت شخصی در دادگاه حاضر شوید،در نظر داشته باشید که بحث حقوقی کفیل و کفالت جز مباحث بسیار حساس و مسئولیت های مهم محسوب میشود و اگر شما توانایی انجام تکالیفی که بر عهده تان قرار داده می شود را نداشته باشی دف پیامدهای مالی و مشکلات قانونی فراوانی روبرو خواهید شد که ارزش ضمانت اجرایی موضوع کفیل و کفالت را به خوبی مشخص میکند.پس بهتر است قبل از انجام هرگونه اقدامی قبل از آنکه قاضی قرار قبولی را صادر کند به خوبی به تمام جنبه های این موضوع توجه کنید واز مشاوره حقوقی برای کسب آگاهی کامل کمک بگیرید و سپس به سراغ امضای قرار قبولی بروید،اگر شما به عنوان کفیل فردی از نظر قانونی پذیرفته شوید در مرحله ی آخر رو نوشتی از تفاهم نامه مربوطه به شما اعطا خواهد شد.

 

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که در هنگام روبرو شدن با کفیل کفالت باید حتما آن را در نظر گرفت آن است که،کفیل باید در همه ی مراحل دادرسی که حضور محکوم در نزد مراجع قانونی واجب و ضروری است،مسئولیت حضور یا عدم حضور او را بپذیرد زیرا در هیچ مردی نمی تواند به بهانه ی آن که محکوم چندین بار در دادگاه حاضر شده است از خود رفع مسئولیت کند.

 

به طور یک قاعده کلی در مورد کفیل و کفالت شما باید در نظر داشته باشید که در تمامی مراحل تکیل اطلاعات به خصوص در روند دادرسی هایی که توسط بازپرس انجام میشود،محکوم باید در مراجع قانون حاضر شود و کفیل مسئولیت این امر را بر عهده دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 یکی از سوال هایی  که ممکن است در رابطه با این موضوع اکنون در ذهن شما ایجاد شود  آن است که اگر کفیل بعد از پذیرفتن کفالت از پذیرفتن این مسئولیت خطیر پشیمان شود،چه باید کرد؟

 

در رابطه با موضوع کفیل و کفالت و کناره گیری ازاین مسئولیت قانونی باید در مراحل رسیدگی به پرونده در دادگاه یا دادسرا،کفیل می تواند متهم مربوطه را به دادگاه معرفی کرده و او را به مقام قانونی تحویل دهد و سپس درخواست رفع مسئولیتش را به محاکم قانونی ارائه دهد و پس از صدور حکم کناره گیری طبق قانون از او رفع مسئولیت خواهد شد.

 

توجه داشته باشید که در صورت عدم رفع مسئولیت در موضوع کفیل و کفالت تا زمانی که حکم قانونی متهم اجرا نشود،فرد کفیل مسئول هرگونه کوتاهی و عدم حضور متهم خواهد بود.

 

بهترین راهی که میتوان از طریق آن از کفالت کناره گیری کرد،در اولین مرحله مراجعه به مشاوره حقوقی است تا بتوان از تمام جزییات مربوط به کفیل و کفالت آگاه شد.

 

مطالب مرتبط دیگر با این موضوع:

 

 


ارسال دیدگاه جدید
کد امنیتی رفرش